Bol.com heeft vorige week geschreven over of je links naar bol.com, via het affiliate programma, moet voorzien van het nofollow attribuut.
Het antwoord dat ze geven (waar ik overigens niet achter sta) is als volgt:
Google heeft aangegeven dat het een voorstander is voor het gebruik van het nofollow attribuut voor betaalde links op een site. Zo kun je aangeven dat de link er staat omdat er voor betaald is door een adverteerder en dat de link daarom geen “stem” is voor die site. Voor jouw eigen website maakt het dus niet uit of je wel of geen no follow link maakt van je partnerlinks. Het zorgt er dus alleen voor dat ‘spamlinks’ niet mee worden geteld voor de ranking in google.
Die eerste zin klopt:
Google heeft aangegeven dat het een voorstander is voor het gebruik van het nofollow attribuut voor betaalde links op een site.
Belangrijk is te weten dat elke affiliate link in de ogen van Google een betaalde link is. En hoewel het advies van Google niet altijd al te letterlijk genomen moet worden, zou ik dat in dit geval wel aanraden.
Dus zet nofollow in je links naar het bol.com affiliate programma.
Dat gaat als volgt:
<a href=”http://www.site.com/page.html” rel=”nofollow” >Visit My Page</a>
of
<a rel=”nofollow” href=”http://www.site.com/page.html” >Visit My Page</a>
Wat gaat er mis als je dit advies van Google niet op volgt?
1) Je loopt kans dat bol.com de traffic krijgt in plaats van jijzelf.
Stel: je schrijft een recensie over het nieuwste boek van A. Grunberg. Dan wil je natuurlijk dat, mochten mensen op zoek zijn naar recensies van dat boek, jou site boven komt drijven in Google. En dan wil je dat ze doorklikken naar bol.com en het boek kopen zodat jij commissie krijgt.
Probleem: zonder nofollow in je link, is de kans groot dat bol.com hoger in de zoekmachine resultaten terecht komt dan jij. Dat was niet helemaal de bedoeling – althans voor jou. Voor bol.com is het natuurlijk fantastisch: ze hoeven jou niet te betalen en krijgen ook nog meer traffic.
2) Als google weet dat er betaalde links op je site staan, loop je groot risico dat je lager in de zoekresultaten gezet wordt, of er zelfs uit geweerd wordt.
Google heeft een groot probleem met links. Aan de ene kant zijn ze essentieel om te bepalen wat goede / belangrijke / interessante inhoud is op het web. Aan de andere kant weten webmasters dit ook en gaan ze er dus naar sturen.
Er is dus de afgelopen 10 jaar een betaalde link economie ontstaan. Links zijn geld waard.
Google straft dit aan twee kanten af. Stel: Site A linkt naar site B en krijgt daarvoor betaald.
- Stel, site B heeft overwegend betaalde links naar zich toe, dan kan die site lager in de zoekmachine resultaten terecht komen, of er zelfs uit verbannen worden.
Bol.com is overigens te groot om met dit effect te maken te krijgen. - Site A heeft zowel betaalde als onbetaalde links. Dan zijn dit de mogelijke gevolgen (als Google er achter komt):
- De links op die site kunnen allemaal als niet tellend te boek gaan staan. Dus die ene link naar bol.com kan betekenen dat ook de links naar je vriendjes hen niet helpen om in Google te ranken.
- Als de kwaliteit van site A toch al niet zo hoog is, en site A zelf niet al te goede links naar zich toe heeft, dan kan die betaalde link er toe bijdragen dat site A zelf minder goed in de zoekmachines rankt, of zelfs verbannen wordt.
Conclusie
- Affiliate links zijn betaalde links
- Google is almachtig
- Je kunt het je niet veroorloven het risico te lopen dat je site afgestraft wordt, dus kan je beter gewoon nofollow in al je links naar het bol.com affliate netwerk zetten.